Byta däck
Tim Karlsson

Publicerad

När byter man däck?

När det kommer till att byta däck på bilen är det en årlig rutin som bilägare måste förhålla sig till, både för att följa lagen och för att garantera trafiksäkerheten. Sveriges väderförhållanden, med kalla vintrar och mildare somrar, gör att rätt däck vid rätt tidpunkt kan vara avgörande för att minska risken för olyckor och för att säkerställa en bra körupplevelse. Det finns tydliga regler och rekommendationer som styr när det är dags att skifta mellan vinter- och sommardäck.

Datum när du ska byta däck

Det finns reglerade datum för när du måste byta mellan vinter- och sommardäck, beroende på vädret och vägförhållandena. Reglerna är till för att öka trafiksäkerheten och minska risken för olyckor, särskilt under vintern när vägarna kan bli hala.

Det är viktigt att hålla koll på datumen och anpassa däckbytet efter både lagen och de rådande väderförhållandena, för att köra säkert och undvika böter.

Vinterdäck

Enligt svensk lag är det krav på att använda vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om vinterväglag råder. Vinterdäck kan vara antingen dubbdäck eller odubbade friktionsdäck, och de måste ha ett mönsterdjup på minst 3 mm för att vara godkända.

Dubbdäck är tillåtna från 1 oktober till 15 april, men kan användas utanför dessa datum om vinterväglag fortfarande råder, exempelvis vid tidig snöfall eller isbildning på vägarna. Friktionsdäck, som är odubbade, får användas året runt, men rekommenderas inte på sommarvägar på grund av deras sämre prestanda i varmare temperaturer.

Sommardäck

Sommardäck är ett krav mellan 1 april och 30 november, förutsatt att det inte råder vinterväglag. Mönsterdjupet på sommardäck ska vara minst 1,6 mm, men Transportstyrelsen rekommenderar ett djup på 3 mm eller mer för att bibehålla greppet och trafiksäkerheten, särskilt vid regn och våta vägförhållanden.

Det är viktigt att inte vänta för länge med att byta till sommardäck när temperaturen börjar stiga. Vinterdäck, särskilt dubbdäck, sliter mer på vägarna och ger sämre köregenskaper vid högre temperaturer.

Vad menas egentligen med vinterväglag?

Vinterväglag innebär att det finns sådana väder- och vägförhållanden som kan påverka trafiksäkerheten, såsom snö, is, snömodd eller frost/is på vägarna. Detta kan ske på hela eller delar av vägbanan, och det är upp till polisen att avgöra om det råder vinterväglag vid en eventuell kontroll.

Vinterväglag är inte bara begränsat till synlig snö eller is, utan kan också omfatta situationer där vägytan är mycket kall eller har frostbeläggning som gör den hal och farlig. Detta är särskilt viktigt under de kalla månaderna när temperaturen kan sjunka snabbt, även om vägen ser torr ut.

Polisen använder ofta sina bedömningar och erfarenheter för att avgöra om vinterväglag föreligger, vilket innebär att förarna behöver vara uppmärksamma på vägförhållanden även om de lokala temperaturerna kan variera.

Läs mer om vinterdäck

Kostnader att byta däck

Att byta däck innebär ofta en kostnad för bilägare, och det finns flera faktorer som påverkar den totala prislappen. Nedan följer en översikt över de vanligaste kostnaderna samt viktiga aspekter att ta hänsyn till:

Däckpriser

Kostnaden för däck varierar beroende på typ, märke och storlek. Här är några exempel på priser:

  • Vinterdäck: Priserna för nya vinterdäck kan ligga mellan 1 200 och 2 500 kronor per däck, beroende på märke och prestanda.
  • Sommardäck: Sommardäck brukar kosta något mindre, med priser från 1 000 till 2 000 kronor per däck.

Det är viktigt att jämföra priser och läsa recensioner för att hitta däck som ger bra prestanda och säkerhet för dina specifika behov.

Montering och balansering

Utöver kostnaden för däck måste du också räkna med kostnaden för montering och balansering:

  • Montering: Kostnaden för att montera däck brukar ligga mellan 100 och 300 kronor per däck, beroende på verkstaden.
  • Balansering: Balansering är ofta inkluderad i monteringspriset, men om den görs separat kan det kosta ytterligare 50 till 100 kronor per däck.

Däckhotell

Många bilägare väljer att använda sig av däckhotell, vilket innebär att däck förvaras av en verkstad under säsongen. Kostnaden för däckhotell varierar, men det brukar kosta mellan 500 och 1 500 kronor per säsong, beroende på tjänsten och hur länge däcken förvaras. Att använda däckhotell kan underlätta hanteringen av däckbyten och säkerställa att däcken förvaras på rätt sätt.

Byt däck själv

Att byta däck själv är ett enkelt sätt att spara pengar varje gång du skiftar mellan sommar- och vinterdäck. Det krävs egentligen bara två grundläggande verktyg: ett fälgkors och en domkraft. Med dessa kan du utföra bytet på egen hand utan att behöva anlita en verkstad. Utöver att spara pengar, kan det också spara tid om du gör det när det passar dig bäst.

Vill du lära dig hur du gör? Följ denna guide: Så här byter du däck själv.


Frågor och svar

Du måste ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om vinterväglag råder. Dubbdäck är tillåtna från 1 oktober till 15 april.

Ja, om det råder vinterväglag är det tillåtet att använda dubbdäck även efter 15 april.

Dubbdäck har metallspikar som ger bättre grepp på isiga vägar men påverkar miljön mer. Friktionsdäck saknar dubbar och är bättre för miljön, men kan ha sämre grepp på ren is.

Kostnaden för att byta däck på en verkstad varierar, men ligger oftast mellan 400 och 800 kronor för alla fyra däcken.

Ja, friktionsdäck kan användas året runt, men det rekommenderas inte på sommaren eftersom deras prestanda är optimerad för kalla temperaturer.

Vinterväglag innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på vägen som kan påverka trafiksäkerheten.

Mönsterdjupet bör kontrolleras regelbundet, särskilt inför varje däckbyte. Minsta tillåtna djup är 1,6 mm för sommardäck och 3 mm för vinterdäck.

Ja, med rätt verktyg som fälgkors och domkraft kan du byta däck själv och spara pengar.