När vintern närmar sig är det dags att se över dina vinterdäck för att säkerställa att din bil är redo för kalla och hala vägar. Oavsett om du bor i ett område med mycket snö och is eller bara sporadiskt vinterväder. Vi jämför priser och hittar de mest kostnadseffektiva och säkra däcken för din bil.
Det finns flera typer av vinterdäck att välja mellan, beroende på dina behov och de rådande vägförhållandena. De vanligaste kategorierna är dubbdäck, odubbade vinterdäck och friktionsdäck. Det är viktigt att känna till de olika benämningarna för dessa däcktyper, då de ofta kan gå under flera olika namn.
Dubbdäck är idealiska för dem som bor i nordliga områden där vägarna ofta är isbelagda och hala under vintermånaderna. Dessa däck är utrustade med dubbar som ger ökat grepp och förbättrad säkerhet på isiga underlag.
Dubbfria vinterdäck, även kända som friktionsdäck, är den vanligaste typen av vinterdäck i Sverige. Dessa däck är skapade för att ge optimalt grepp även utan dubbar. Nordiska dubbfria däck skiljer sig från mellaneuropeiska, och presterar mycket bättre på snö och is.
I Sverige används friktionsdäck som synonym för odubbade vinterdäck och året runt däck. Dessa däck fungerar bra under regniga och slaskiga förhållanden men kan ha sämre prestanda under sommarmånaderna på grund av sitt vinteranpassade gummi.
Året runt däck, avsedda att användas genom alla säsonger, är ofta inte det bästa valet på svenska vägar. Deras kompromissande egenskaper gör dem mindre idealiska både sommar och vintertid.
Allround däck, också känt som året runt däck, och Allväders däck är märkta med MS (Mud+Snow) och en alptopp/snöflinga symbol som indikerar godkännande för vinterbruk. Trots detta har de inte samma säkerhetsnivå på vägen som dedikerade dubbdäck eller nordiska dubbfria vinterdäck.
Mönsterdjupets betydelse för säkerhet. Att köra med vinterdäck vars mönsterdjup är under 3 mm är inte bara ett brott mot lagar som kan resultera i böter på 1 500 kronor, det är också en stor risk för både din och andras säkerhet på vägen, eftersom vinterdäck med slitna mönster har avsevärt sämre prestanda. Även nya vinterdäck kan ha brister, så ett nytt däck bör ha ett mönsterdjup på mellan 8-10 mm. Det är viktigt att kontrollera äldre däck för sprickor eller andra tecken på åldring och jämföra dem med nya däck för att bedöma deras skick.
För optimal säkerhet och köregenskaper använder man vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren, och däckvalet bör baseras på vanliga vägförhållanden där du kör.
När du väljer mellan dubbdäck och dubbfria vinterdäck, överväg deras prestanda under olika förhållanden. Dubbdäck är överlägsna på isiga vägar, medan dubbfria däck presterar bättre på lössnö, och på hårt packad snö kan båda typerna vara likvärdiga.
För förare i områden med mestadels barmark och moderna säkerhetssystem som ABS och antisladd kan dubbfria vinterdäck vara tillräckliga, medan för de i norra Sverige eller förare med äldre bilar utan dessa system kan dubbdäck vara nödvändiga. Notera att dubbdäck kan vara förbjudna på vissa gator i större städer som Stockholm, Göteborg och Uppsala.
Det är olagligt att blanda dubbade och dubbfria däck på samma bil, så se till att både bil och eventuellt släp använder samma typ av däck för enhetlig prestanda och säkerhet.
Vinterdäck är ofta smalare än sommardäck för att bättre kunna skära igenom snö och nå vägbanan för bättre grepp.
Vinterdäck är ofta märkta med M+S (Mud and Snow) som indikerar att de är lämpliga för vinterbruk, men var medveten om att vissa däck kan bära denna märkning utan att vara godkända för vinterförhållanden.
Vinterdäckens lämplighet kan även verifieras genom EU-märkningen som vanligtvis finns på däcken.
Enligt tester från några av de mest ansedda däcktidningarna, här är några av de bästa vinterdäcken på marknaden 2023-2024:
Det är viktigt att komma ihåg att det bästa vinterdäcket för dig beror på dina individuella behov och din körstil. Du bör alltid överväga faktorer som klimatet i ditt område, din körstil och din budget när du väljer vinterdäck.
Enligt svensk lag måste du ha vinterdäck på ditt fordon från den 1 december till den 31 mars, förutsatt att det råder vinterväglag. Dock får du använda vinterdäck redan från den 1 oktober till den 30 april om du så önskar.
Vinterväglag innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Under dessa förhållanden är det obligatoriskt att ha vinterdäck. Det är även tillåtet att använda dubbade vinterdäck från 1 oktober till 15 april, och vid behov även utöver dessa datum om vinterväglag förväntas eller råder.
I städer som Stockholm, Göteborg och Uppsala finns det specifika gator där användning av dubbdäck är förbjuden. Det är viktigt att vara uppmärksam på lokala föreskrifter för att undvika böter.
När vintern är över är det viktigt att byta tillbaka till sommardäck eftersom vinterdäck kan förlänga bromssträckan på torra och varma vägar.
Om du inte följer dessa regler och körsäsonger för vinterdäck riskerar du böter. För att köra utan vinterdäck under obligatorisk period kostar det 1 500 kronor i böter. För att använda dubbdäck där det är förbjudet är bötesbeloppet 1 000 kronor.
Om ditt dragfordon är utrustat med dubbdäck, måste även din släpvagn ha det. Om du kör med odubbade vinterdäck på bilen, kan du välja mellan odubbade eller dubbade vinterdäck för släpvagnen. Kom ihåg att även släpvagnens vinterdäck måste ha ett mönsterdjup om minst tre millimeter.
Vinterdäck är för din säkerhet under de kalla månaderna. För att dina vinterdäck är i toppskick, finns det flera viktiga underhållstips att följa.
Lufttrycket i däcken minskar i kallare temperaturer. Det är därför klokt att justera lufttrycket lite högre än tillverkarens rekommendationer. Se till att kontrollera lufttrycket minst en gång i månaden på kalla däck.
Lagen kräver att vinterdäck har ett minimum mönsterdjup på 3 mm, men djupare mönster ger bättre prestanda på snö. Observera varningsmärkena på dina däck, och byt dem när mönsterdjupet närmar sig gränsen.
Däcken på de hjul som driver bilen slits hårdare. För att undvika stora skillnader i mönsterdjup mellan fram och bakdäck, vilket kan påverka bilens hantering, är det bra att rotera däcken regelbundet.
Även om dina däck har tillräckligt mönsterdjup kan gamla däck bli hårda och förlora greppet. Däck som är mellan 6 år eller äldre rekommenderas att bytas ut.
För isiga och extremt hala vägar är dubbdäck oftast det säkraste valet. I städer eller på torra vägar kan odubbade vinterdäck vara ett bättre alternativ, då de är skonsammare mot vägytan och mindre miljöbelastande. Observera att dubbdäck kan vara förbjudna på vissa gator i större städer som Stockholm, Göteborg och Uppsala.